onsdag 13 november 2024

Arbete i ekolingvistik

Kursen i ekolingvistik på Umeå universitet är nu avslutad. "Tyska, nya ord för en ny värld? Språket och de globala hållbarhetsmålen." Det var en både lärorik och intressant kurs.

Ekolingvistiken utforskar växelverkan mellan språken och deras omvärld, det vill säga det samhälle i vilket det används. Vi läste in oss på olika vinklingar av kända ekolingvister för att sedan göra ett individuellt fördjupningsarbete. Mitt handlade om en analys av ett pressmeddelande.


Det var intressant vad man kan utläsa av en text om man tittar på den med en viss vinkel. Jag undersökte reklamstrategier och analyserade textens struktur och dess ordval när det gäller hållbarhetsmarknadsföring. Även om endast ett litet pressmeddelande inte ger hela företagsbilden är det intressant att se hur man för fram sitt budskap. 

En av slutsatserna i arbetet var att naturligtvis använder man sig av reklamstrategier i pressmeddelandet. Ett pressmeddelande är en del av ett företags marknadsföring. Att engagera sig för eller använda sig av hållbarhet i sin företagskommunikation ligger i tiden och stärker image positivt. Det används generellt inte alltid på ett bra sätt, varför det skapas lagar och regler om hur man får använda sig av begrepp inom hållbarhet i reklam och kommunikation. Det får inte vara vilseledande. Det är bra att det finns regler och ännu bättre om alla har förstånd att följa dem. Visst ska man kunna framhäva att företaget arbetar med hållbarhet på olika sätt, men det måste undvikas att vara svepande generell och otydlig med hur. Säger man att företaget är hållbart måste man vara saklig och konkretisera HUR. Det är viktigt både för att företagen, medierna eller den som framför det ska kunna uppfattas som seriösa och att själva de viktiga begreppen inom hållbarhetsområdet inte ska vattnas ur och att man därmed förlorar förtroendet för själva orden och begreppen och därmed hela rörelsen.

"Man sollte sachlich sein und objektive Belege für das, was man in seiner Kommunikation behauptet, liefern, damit sowohl die Botschaft als auch die Umweltbewegung mit Glaubwürdigkeit arbeiten. "




Kontaktformulär /Contact

Namn

E-post *

Meddelande *